people eating pizza

The two pizza rule

Publikované 18. 4. 2023 autorom Lubo Tomko

Som facilitátor a pracujem so skupinami. Často počas svojej práce vidím silu toho, čo dokáže tím. Na našich teambuildingoch ľudia pracujú v 4-10 členných tímoch. Viete prečo?

Pretože to funguje.

Vytvorenie a udržanie skvelého tímu nie je len nice-to-have. Ak chcete uspieť, práve ten skvelý tím je to, čo vás tam dostane. Ako takýto tím vytvoriť? Na to nájdete množstvo tipov, rád a návodov. Ja som veľký fanúšik jednoduchých stratégií, ktoré fungujú. A preto je dnešný článok venovaný dvom kusom pizze.

Pravidlo "dve pizze“ je koncept, ktorý predstavil Jeff Bezos z Amazonu. Je to jednoduchý, ale efektívny prístup k vytvoreniu tímu, ktorý zdôrazňuje dôležitosť menších, sústredenejších tímov. Jeff na tomto koncepte postavil celý Amazon, ktorý má dnes 1.5 milióna zamestnancov. Aj vďaka tomuto princípu dnes patrí Jeff Bezos k najbohatším ľuďom na svete.

Tu je niekoľko jednoduchých krokov, podľa ktorých môžete implementovať pravidlo dve pizze vo svojej vlastnej organizácii a nemusíte byť Jeff Bezos.

1. Definujte účel a ciele svojho tímu.

Najprv si ujasnite za čo je váš tím zodpovedný, čo sa snaží dosiahnuť a ako spoznáte, že ste uspeli.

2. Obmedzte veľkosť tímu.

Udržujte svoj tím malý, aby mohol každý navzájom jednoducho komunikovať a pracovať efektívne. Tím by nemal mať viac členov, ako toľko, koľko by sa najedlo z dvoch pízz. V momente keď počet členov v tíme presiahne číslo 10, Jeff odporúča tím rozdeliť. Dáva to rozum - čím viac ľudí, tým je niekedy náročnejšie spolupracovať. Často to vidím na našich teambuildingoch. Čím viac ľudí, tým väčší tlak na komunikáciu.

3. Podporujte autonómiu a zodpovednosť.

Keď má každý člen svoju úlohu, je pravdepodobnejšie, že prevezme za ňu aj zodpovednosť a prispeje k celkovému úspechu tímu.

4. Chváľte verejne, kritizujte súkromne.

Môže sa to javiť ako samozrejmosť, ale nie je nič horšie, ako niekoho verejne skritizovať a pochváliť len medzi 4 očami. Robte to tak, aby to kritika aj pochvala posúvala ľudí dopredu. Chváľte preto nahlas a verejne a kritiku si nechajte na rozhovor medzi 4 očami.

5. Oslavujte aj malé úspechy. Čo tak teambuilding?

My slováci sme tým typickí. Ak sa niečo nepodarí, rozprávame o tom všade. Ak nám niečo vyjde, berieme to ako samozrejmosť. Zvráťte tento zlozvyk a premeňte ho na úspech. O vďačnosti sa napísalo mnoho článkov a kníh a veda hovorí jednoznačne - každá vďačnosť nás posúva k lepšie prežitému životu. Preto oslavujte a buďte vďační aj za maličkosti. Dobre vám na to poslúži napríklad bestseller QUICKFIRE.


Pravidlo "dve pizze" je jednoduchý a účinný koncept, ktorý vám môže pomôcť vybudovať efektívnejšie a udržateľnejšie tímy. Udržiavaním malých tímov, podporovaním autonómie a zodpovednosti, podporovaním spolupráce a komunikácie a oslavovaním úspechov môžete vybudovať tím, ktorý je schopný dosiahnuť veľké veci.

Neskôr sa v Amazone tento princíp začal používať aj pre počet ľudí pozvaných na každý meeting. Kindle, Amazon Prime, či Amazon Web Services sú inovácie, ktoré pochádzajú práve z týchto malých tímov.

Čo tak skúsiť pravidlo "dve pizze" vo vašej firme? S dávkou úsilia a tímovej práce v malom tíme budete prekvapení, čo všetko môžete dosiahnuť.

Lubo Tomko

CEO at Catalyst Österreich

"Pomáham ľuďom lepšie spolupracovať a cítiť sa pri tom dobre."

Všetky články

Všetky články

Odporúčame vám prečítať